Styrke i perimenopause
Det som er viktig i perimenopause er å trene tung styrke. Det er ikke alltid lett å få til utenfor et treningsstudio. Denne treningsøkten inneholder mye av elementene som er viktig i denne fasen, styrke, spenst, balanse og kjerne. Alt på under 20 min! Styrke er viktig for å opprettholde og øke muskelstyrken, da det går raskere nedover med det i denne fasen. Det hjelper også til å styrke ben, som er spesielt viktig for å forebygge beinskjørhet. Spenst er utrolig nyttig i dette tilfelle da det gir bra med støt til bena, mer styrke og kondisjon på en gang. Balanse er også viktig, så ettbensøvelser har jeg alltid med i en økt.
Vil du gjøre den tyngre så kan du holde en vekt i hånden under første øvelse og ettbens markløft. Under bensenk kan du også ha bøyde knær om det blir for vanskelig.
Lykke til!